Moje porady

Zamienniki cukru

Chcę wyeliminować lub chociaż ograniczyć cukier. Czym mogę go zastąpić?

Chęć wyeliminowania zwykłego cukru w postaci sacharozy z diety to krok bardzo korzystny dla naszego zdrowia. Kiedyś mówiło się, że cukier krzepi i jest konieczny w codziennej diecie, zwłaszcza dla osób pracujących fizycznie czy sportowców. Nie ma to jednak pokrycia w badaniach, a wręcz przeciwnie. Wysokie spożycie cukru powiązane jest ze wzrostem ryzyka wielu chorób, między innymi takich jak cukrzyca, otyłość czy chociażby próchnica zębów.

Substancjami, które mogą być wykorzystane jako zamienniki cukru są między innymi ksylitol i stewia.

Ksylitol, inaczej nazywany cukrem brzozowym, słodkością jest zbliżony do sacharozy, natomiast dostarcza około połowy mniej kalorii. Przypisuje mu się działanie antybakteryjne oraz przeciwgrzybicze, w związku z czym przeciwdziała występowaniu próchnicy. Jego niski indeks glikemiczny sprawia, że będzie on korzystny dla osób na diecie redukcyjnej, cierpiących z powodu insulinooporności czy też chorych na cukrzycę. Warto jednak pamiętać, że ksylitol należy wprowadzać do diety stopniowo, gdyż jego zbyt duże ilości mogą dać efekt przeczyszczający.

Stewia natomiast pozyskiwana jest z krzewu pochodzącego z Brazylii i Paragwaju, a jej słodki smak zawdzięcza się obecności glikozydów stewiolowych. Działa hipoglikemizująco, przeciwzapalnie, przeciwbiegunkowo. Jest również źródłem pewnych składników pokarmowych, takich jak wapń, potas, magnez, żelazo, witamina C czy kwas foliowy.

Mamy zatem dostępne zdrowsze alternatywy białego cukru, których użycie warto rozważyć w naszej diecie.

Kawa

Kiedy najlepiej pić kawę, przed, w trakcie czy po posiłku?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Kawa ma właściwości podrażniające błony śluzowe żołądka. Pita więc przed posiłkiem może sprzyjać rozwojowi choroby wrzodowej. Jeśli chcemy złagodzić takie działanie kawy, możemy dodać do niej odrobinę mleka lub śmietanki, które wpłyną na alkalizację treści żołądkowej lub wypić kawę po prostu po posiłku. Tego ostatniego nie zaleca się jednak osobom cierpiącym na niedobór żelaza. Kawa zawiera grupę związków, nazywanych polifenolami, które utrudniają wchłanianie omawianego mikroskładnika. Pijąc więc kawę do posiłku lub zaraz po nim możemy znacznie zmniejszyć ilość przyswojonego żelaza.

Zaparcia

Miałam duży problem z zaparciami, więc włączyłam błonnik pokarmowy do diety. Zamiast jednak pozbyć się problemu nic się nie zmieniło, a dodatkowo odczuwałam bóle brzucha. Czy to możliwe że na mnie błonnik nie działa tak jak powinien? Co mam zrobić by pozbyć się zaparć?

Zaparcia mogą być spowodowane przez wiele czynników, dlatego na samym początku należy udać się do lekarza, aby zweryfikować przyczynę problemu. Często są nią między innymi przyjmowane leki, przyczyny mechaniczne, zaburzenia metaboliczne czy nawet choroby układu nerwowego. Jeśli już wiemy, że problem nie ma podłoża zdrowotnego możemy pomyśleć nad poprawieniem jakości naszego stylu życia, który ma ogromny wpływ na funkcjonowanie jelit. Podstawą są tu niskoprzetworzona dieta oraz odpowiednia aktywność fizyczna. Niskoprzetworzona dieta to taka, która w głównej mierze powinna się opierać na produktach jak najbardziej naturalnych. Możemy tu wymienić na przykład warzywa, kasze, owoce, otręby, nasiona czy orzechy. Produkty te zawierają właśnie wspomniany błonnik pokarmowy. Jest to włókno roślinne, którego zwiększone ilości w diecie należy zawsze połączyć z wypijaniem odpowiedniej ilość wody (poprawa perystaltyki jelit opiera się na wiązaniu wody przez błonnik i tym samym ułatwieniu wypróżnienia). Wskazane jest stopniowe zwiększanie ilości włókna pokarmowego w diecie, aby nie doświadczyć nieprzyjemnych objawów ze strony przewodu pokarmowego (w tym także bólów brzucha). Przyjmuje się, że około 0,5 g na kilogram masy ciała błonnika to ilości zalecane. Warto jednak zawsze pamiętać o indywidualnym podejściu.

Zamienniki słodyczy

Staram się nie jeść słodyczy, ale kiedy mam ochotę na coś słodkiego to nie mogę się powstrzymać. Po co najlepiej wtedy sięgać?

Słodycze kupowane w sklepie w większości są produktami wysokoprzetworzonymi, bogatymi w cukier i tłuszcz. Efekty zdrowotne dla nas ze spożywania takich produktów niestety są bardzo niekorzystne. Nie mówimy tu o jednorazowym sięgnięciu po przykładowy batonik, natomiast przy regularnym ich spożywaniu mogą się pojawić nie tylko problemy związane z nadmierną masą ciała, ale także te związane z zaburzeniami metabolicznymi jak na przykład cukrzyca typu 2. Co więc w zamian? Najprostszym sposobem będzie sięgnięcie po owoc. Jeśli lubimy eksperymentować w kuchni, mamy odrobinę chęci i czasu możemy stworzyć wiele ciekawych kulinarnych przysmaków. Zamiast cukru możemy używać na przykład daktyle, stewię, ksylitol czy też miód naturalny. Jako pyszne dodatki orzechy, nasiona, suszone owoce. Jako bazę rózne mąki pełnoziarniste, odpowiedniej jakości mąki bezglutenowe czy chociażby czerwoną fasolę. W takich przysmakach przemycić możemy nawet warzywa, takie jak choćby buraki w brownie. Pamiętajmy jednak o dostosowaniu wszelkich składników do naszych upodobań, ale przede wszystkim stanu zdrowia, natomiast przy ilości do aktywności na codzień.

Żywienie dzieci

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Pamiętaj, że dzieci uczą się głównie przez naśladowanie. Jeśli jako rodzic sam nie jesz warzyw, niestety dziecko biorąc z Ciebie przykład też nie będzie chciało po nie sięgać. Dlatego najważniejsze jest by cała rodzina zmieniła swoje nawyki żywieniowe na prozdrowotne. By dziecko chciało próbować nowe smaki warzyw, warto zapraszać je do wspólnego gotowania, pytaj jakie warzywa chciałoby użyć. Kiedy przyrządzi coś samodzielnie, nawet robiąc ogromny bałagan w kuchni, na pewno chętniej sięgnie po swoje danie. Tutaj warto znaleźć odrobinę czasu i pobudzić kreatywność dziecka, tworząc np. uśmiechniętą buzię z różnych kawałków warzyw na kanapce. Jeśli natomiast przyrządzasz posiłek samodzielnie, staraj się przemycać warzywa w lubianych przez dziecko posiłkach. Rób to jednak stopniowo, serwując jedno warzywo w różnych kompozycjach. Staraj się by również wygląd dania był jak najbardziej estetyczny.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe